Förebyggande säkerhet och åtgärder
Var på din vakt mot bedrägerier via samtal, sms, mejl och webbsidor. Läs våra tips för att hålla dig säker.
Publicerad 2023-12-01 (Uppdaterad 2024-02-12)
Vad är phishing och spoofing?
Phishing - är när bedragare via mejl eller sms vill åt dina lösenord eller koder.
Spoofing - är liknande men sker via samtal, där de kan försöka få dig att avslöja känslig info, som Bank-ID-uppgifter, vilket kan leda till bedrägerier i ditt namn.
De vanligaste försöken till bedrägeri
- Bluff-sms med en förfalskad länk
- Någon ringer upp och utger sig för att representera någon annan
- Någon tecknar abonnemang i någon annans namn
Hur kan jag skydda mig?
Vi erbjuder en tjänst som heter 3Surfa Säkert som är ett virusskydd som kan skydda din mobil, surfplatta och dator.
Förutom att det är ett virusskydd har den verktyg för att du ska känna dig trygg i vardagen, som bankskydd och surfskydd.
Du kan läsa mer om vår tjänst och vad den erbjuder genom att klicka här.
För att ha stenkoll på detta och ligga steget före tipsar vi dig att gå in på säkerhetskollen och läsa på.
Frågor och svar
Vad kan jag göra för att skydda mig?
Så viktigt att ligga steget före, tänk på detta:
- Lägg på om någon ringer upp dig och ber dig använda e-legitimation
- Lämna bara ut dina personliga uppgifter när det är nödvändiga
- Skydda din mobil med lösenord
- Skydda ditt SIM-kort eller e-SIM med PIN-kod
- Välj komplexa lösenord och koder som inte går att gissa sig till
- Använd inte samma lösenord på flera platser
- Dela inte ditt lösenord med någon annan
- Använd tvåfaktorsautentisering på de platser som erbjuder det
- Uppdatera din mobil, surfplatta och dator så att du har de senaste säkerhetsuppdateringarna
- Klicka inte på länkar i sms eller mejl om du inte är säker på att det kommer från en betrodd avsändare
- Kontrollera kreditupplysningar och fakturor så att det är beställningar som du själv har gjort
Du kan även spana in vår tjänst 3Surfa Säkert som erbjuder virusskydd, bankskydd och surfskydd. Läs mer om tjänsten genom att klicka här.
Om någon kontaktar dig som du inte känner, vad ska jag vara extra uppmärksam på?
- Stavfel eller märkligt utseende på ett utskick via post, e-post eller SMS
- Om det efterfrågas känsliga uppgifter som inloggningsuppgifter eller kortuppgifter
- Om jag blir ombedd att identifiera mig med bankID, bankdosa eller lämna ut känsliga uppgifter. Ingen seriös aktör skulle be dig om kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter via telefon, sms eller genom ett besök hemma hos dig
- Om kommunikationen kommer från ett företag som Tre inte arbetar med. Har du blivit uppringd av en säljare och vill säkerställa att det är en partner till Tre, kan du se om företaget finns med i vår lista över partners för telefonförsäljning.
Vad ska jag göra om jag får ett sms som verkar misstänkt?
Då ska du vidarebefordra det till nummer 7726.
Då hjälper du oss och andra operatörer att samla information om dessa sms. Detta gör det möjligt för oss att blockera dessa meddelanden och förhindra att de når fler personer.
Kostar det något att rapportera ett misstänkt sms till 7726?
Att vidarebefordra sms till 7726 är kostnadsfritt, bara att rapportera och bidra till ett gott samarbete.