Lås upp din produkt
De flesta av våra produkter är inte låsta till oss utan kan användas med SIM-kort från andra operatörer om du vill, eller om det har blivit dags att sälja vidare.
Så vet du om din produkt är operatörslåst
iPhones köpta efter 2014 och övriga produkter köpta efter 4 september 2018 är inte låsta. Är du osäker kan du prova ett SIM-kort från en annan operatör, om det funkar vet du att produkten inte är låst till Tre.
Lås upp din produkt
För att låsa upp behvöver du en operatörskod,kontakta oss som privatkund eller som företagskund så hjälper vi dig med det! Ha ditt IMEI-nummer redo inför samtalet så går det snabbare, det hittar du på produktens förpackning eller genom att ringa *#06#.
En kostnad på 350 kr ink. moms kan tillkomma. Läs mer i frågor och svar.
Ska du sälja? Återvinn istället!
Vill du låsa upp inför en försäljning? Med 3Återvinn kan du som privatkund lämna in din gamla mobil och få rabatt på en ny. Smart, miljövänligt och du slipper sköta försäljningen.
Frågor och svar om att låsa upp produkter
Om jag har en operatörskod, hur låser jag upp mobilen?
För IOS (iPhone) användare:
Om du har en iPhone 6 eller senare behöver mobilen inte anslutas till iTunes för att låsas upp, utan utan dessa mobiler kan låsas upp automatiskt genom att sätta in den nya operatörens SIM-kort och sedan ansluta till ett WiFi-nätverk. Äldre modeller än iPhone 6 måste anslutas till iTunes - så säkerställ att du har den senaste versionen av programmet installerat.
För Android användare (de flesta Samsung-mobilerna):
- Slå på mobiler med ett SIM-kort i, som i dagsläget inte accepteras utav mobilen
- Mobilen kommer be dig om din upplåsningskod
- Ange upplåsningskoden som du fått
- Ta da! Din mobilen är nu upplåst
OBS! Skulle du få "Upplåsning misslyckades" när du följer instruktionerna ovan så kan det bero på ett antal olika saker, vänligen kontakta oss - privatkund/företagskund så kommer vi hjälpa dig så fort som möjligt.
Hur lång tid tar det att låsa upp en produkt?
Väljer du att få operatörskoden vis mejl eller SMS när du kontaktar oss får du den och kan låsa upp direkt. Vill du att vi skickar ut den via brev tar det 2-3 arbetsdagar.
Vad kostar det att låsa upp en produkt?
Privatkunder
Produkter köpta innan 1 maj 2014: Kostar 350 kr att låsa upp
Produkt köpta 1 maj 2014 t o m 3 september 2018: Kostnadsfri upplåsning
Produkter köpta från 4 september 2018: Är inte operatörslåsta
Företagskunder
Alla operatörslåsta produkter kostar 350 kr ink. moms att låsa upp. Produkter köpta efter 4 september 2018 är inte operatörslåsta.
Surfplattor
Surfplattor är inte operatörslåsta.
Vad är IMEI-nummer?
Ett IMEI-nummer är ett 15-siffrigt nummer som är unikt för din produkt. Du hittar det på förpackningen, på ditt kvitto/följesedel eller genom ringa *#06#.