Hejdå 3G, vi uppgraderar till 5G
- Vi fasar nu ut våra gamla 3G-nät på 2100 MHz
- Det digitala samhället kräver nät med hög kapacitet
- För att ge plats åt snabbare 5G och förbättrade 4G-nät
Sverige släcker 2G & 3G
- 2G- och 3G-näten fasas ut i Sverige fram till slutet av 2025
- Allt kopplat till dessa nät slutar fungera, det kan vara larm, kortterminaler, äldre mobiler och nödtelefoner i hissar
- Detta påverkar både företag och privatpersoner
- Byt till enheter som fungerar med 4G och 5G. Byt nät nu!
Vanliga frågor och svar
När försvinner 3G i Sverige?
Vi påbörjar nu utfasningen av 3G-nätet. För att garantera en säker och kontrollerad övergång beräknas arbetet med att succesivt stänga ner 3G-basstationer och flytta kunder till 4G och 5G. Planen är att vara klara till slutet av 2025. För att få bästa möjliga upplevelse så rekommenderar vi att man flyttar till 4G/5G nätet om du har 3G idag. Är du osäker på vad som gäller dig, kontakta kundservice.
Jag har en 4G mobil, varför har jag fått ett sms om att 3G stängs ned?
Vi har hört av oss till dig för du har antagligen en 4G mobil som inte har VoLTE. Du kan alltså inte ringa över 4G-nätet, så när 3G-nätet stängs ned kommer du inte att kunna ringa med din mobil och du kommer endast att kunna surfa över 4G.
I vissa fall kan man på 4G mobiler stänga av 4G eller låsa mobilen till 3G-nätet. I det fallet behöver du låsa upp din mobil/sätta på 4G.
Varför fasas 3G-nätet ut?
Varje år ökar datatrafiken med ca 30–40 procent, och över 96 procent av all data går idag över 4G. För att du ska få den bästa upplevelsen även i framtiden behöver vi öka kapaciteten på 4G och 5G, vilket innebär att vi behöver använda frekvenserna som idag används för 3G.
När vi fasar ut 3G-nätet och ersätter med 4G och 5G kan de som använder dagens 3G-nät för samtal eller data påverkas. Det gäller bland annat de med äldre telefoner och annan hårdvara som endast stödjer 3G och inte kan aktivera 4G-samtal.
Hur sker stängningen och när påverkas jag som kund?
Utfasning av 3G-nätet pågår från hösten 2021 till slutet av 2025. För att minska påverkan stänger vi ned några 3G-basstationer i taget.
- De flesta kunder har redan 4G-mobil och abonnemang. Om du inte har det, byt till en 4G- eller 5G-mobil för att fortsätta använda tjänster fullt ut när 3G fasas ut
- Röstsamtal via 3G fungerar till 2025, men för bästa upplevelse rekommenderar vi 4G/5G-mobiler
- Detta kan även påverka annan utrustning med SIM-kort, som larm och trådlösa kameror. Byt till utrustning som stödjer 4G/5G
Är du osäker? Kontakta vår kundservice eller besök en av våra butiker
Hur aktiverar jag 4G-samtal för att kunna fortsätta ringa?
Just nu håller vi på att fasa ut vårt 3G-nät. För att du ska kunna fortsätta ringa behöver du aktivera 4G-samtal. Läs vår guide för att förstå hur du gör.
Dags att byta upp till 4G och 5G
Utfasningen planeras pågå till och med slutet av 2025 och för att garantera en säker och kontrollerad övergång från 3G görs utfasningen successivt och parallellt med att kunder flyttas över till 4G och 5G.