Gå till innehållet

Så skapar 3 Vänner äkta och genuin glass

Tänk dig en glassvärld där ingrediensförteckningarna är korta, råvarorna äkta och glassen inte har kompletterats med luft – det låter kanske som glassen smakade förr. Ja, och som glass från 3 Vänner.

Publicerad 2022-02-22

3Vänners glass

Mitt under den bistra vintern 2017 bjöd Matias Borgblad Ristiniemi och Joakim Graan på glass till besökare på Urban Deli i Stockholm. Trots att de fick höra att de var galna, var duon starkt övertygade om att de skulle vinna över publiken. Och de fick rätt; människorna kom tillbaka, och köpte mer och mer glass.

– Vi tänkte att det här skulle uppskattas av konsumenter i Sverige och stegvis växte vi genom konsumenternas engagemang, säger Matias Borgblad Ristiniemi som upptäckte glassföretaget 3 Vänner Glass när han semestrade i Finland. 3 Vänner grundades av just tre vänner för 10 år sedan i Finland, med en dröm om att starta en glassfabrik. Till en början gjordes och fylldes glassarna för hand, och så började man skala upp och fabriken växte. Snart skulle de tre vännerna bli fem med Matias och Joakim. Sverige är den nyaste marknaden.

– Jag sprang på de tre grundarna och berättade om min vision, och vi möttes i en gemensam referenspunkt. Just då såg jag hur små varumärken började ta marknadsandelar på mitt jobb på marknadsavdelningen på L'Oréal. Jag ville vara med och skapa en rolig arbetsplats, med något jag kunde stå för, något äkta och genuint, säger han. Samma värderingar som fanns med från början präglar även 3 Vänner i Sverige. Glass är en rolig produkt, speciellt när det skiljer sig markant från vad som finns i dagligvaruhandeln, beskriver Matias Borgblad Ristiniemi.

Vad för skillnad kan ni se att ni gör jämfört med konkurrenter?

– När hållbarhetsbutikskonceptet från Pressbyrån, PBX, skulle ta in glass var vi den enda glass som kom in. De har ett externt bolag som granskar hur företagen jobbar med hållbarhet. Det visar det stora i jobbet vi gör. Det kommer mycket från ingredienserna, att det är lokalt och rätt. Det som inte finns vid fabriken i Helsingfors med omnejd, köper vi nordiskt, och finns det inte i Norden, så som nötter, kokos och frukter, så köper vi in det så hållbart vi kan. Äggen är ekologiska, och chokladen är regnskogscertifierad. Det är något som följt oss från dag ett: Vi köper lokala råvaror, så som alla hallon, mjölk, grädde och ägg. Vi tänkte att det var godast för glassen och bra för miljön. Folk har uppskattat det, en äkthet i glassen. Det är rena, riktiga ingredienser.

Hur hjälper Tre er att nå era hållbarhetsmål?

– Transporter är en stor del av glassbranschen. Under sommaren kör glassbilar runt till alla butiker. Vi använder en IoT-lösning "sakernas internet", som kan mäta hur många lucköppningar en frys har. På så vis kan körrundan fokusera på de som har minst glass. Istället för tre körningar kan vi göra en körning. Sådana lösningar som är otroligt viktiga för att blir mer effektiv och att spara på miljön.

Många gånger får Matias och Joakim höra: ’Er glass smakar barndom’. Och visst är det lite så, före industrialiseringen på 50–60-talet gjorde man glass precis som 3 Vänner gör idag. Helt enkelt ett framgångsrecept, som också tar ansvar för miljön.

Vill du veta mer?

Boka rådgivning

Boka ett samtal med en av våra företagsexperter.

Mobil växel

Trevlig mobil växel till företaget, från 59 kr/mån.

Företagsmobil

Här hittar du din nya företagsmobil.

Fler artiklar

 Buddywise - hållbart

Buddywise upptäcker olyckor med AI

”Det är på liv och död i skillnad mellan 5G och 4G för vår produkt”. Trots att arbetsplatsolyckor idag går att undvika till stor del, har de ökat i Sverige det senaste året. Med sin smarta AI-plattform kan Buddywise analysera och larma i tid.

Läs mer
Omnia sitter i trappan med en svart kavaj och svarta skinnbyxor - hållbarhet

Så jobbar Tre med hållbarhet som mål

För Omnia Bakhiet som är hållbarhetsansvarig på Tre, handlar det största arbetet framåt om samarbete. Det är viktigt att vara tydlig och konkret, menar hon.