5 tips för att starta eget
Går du i tankar på att starta eget? Att kasta sig ut från sin trygga anställning och säkra inkomst kan verka både skrämmande och svårt, men självklart kan vem som helst köra igång sin egen verksamhet – tricket är bara att ha en tydlig plan.
Publicerad 2021-05-17
Tre Företag ger dig de fem bästa tipsen för att du ska ta steget till att driva egen verksamhet, känna dig säker och dessutom ha roligt under tiden.
1. Välj både nisch och utförande på ditt företag
Tanken ”Jag vill jobba med mat” är en bra början, men det krävs ett par tankevarv till innan du vet vad din business faktiskt ska gå ut på. Vill du öppna restaurang? Ta fram ett nytt varumärke för glass? Styla matbilder? Ju mer du vrider och vänder på dina intressen, desto bättre kommer din verksamhet att bli.
2. Hitta kunder i din närhet
Att hitta sina första kunder är en av de svåraste bitarna med att få igång företaget, men ofta har du stor nytta av att gräva där du står. Gå igenom alla på din Facebook-lista, tacka ja när dina kompisar bjuder med dig på fest eller AW och var inte rädd att berätta för nya människor om din verksamhet – de kan mycket väl bli en av dina nyckelkunder.
3. Fråga folk i din närhet vad som utmärker dig bland konkurrenterna
Det är inte lätt att själv hitta sin unique selling point och berätta varför man är bättre än andra på marknaden. Fråga tidigare kollegor eller vänner om vad det är med just dig och din verksamhet som gör att kunderna ska anlita dig.
4. Skynda långsamt
Om du startar ett klädmärke är det med stor sannolikhet inte megavaruhusen i USA som blir din första kund, och om du vill in i fotobranschen får du eventuellt vänta ett tag innan du får en utställning på Fotografiska. Låt inte andra människors (ofta tillspetsade) solskenshistorier om säljrekord första halvåret sänka dig. Ta alla uppdrag du får och tänk ”långsiktigt och stabilt” istället för ”uppåt i raketfart”.
5. Vårda dina kunder
När verksamheten är igång och du fått dina första kunder är det grundläggande att vara tillgänglig, både bildligt och bokstavligt. Fråga kunden vad hen förväntar sig av ditt arbete och visa att det är genuint viktigt för dig att hen blir nöjd. Och viktigast: Svara alltid på mail, sms och telefon! Ingen kräver svar inom fem minuter men att inom 24 timmar åtminstone bekräfta att du läst är ett enkelt sätt att visa att du bryr dig.
Fler tips & trix
Tre tips från Flattered
Så skapar du en inspirerande onlinebutik för export. VD Gustav Lidén och delägare & säljchef Emma Lythell tipsar hur ett onlinebaserat varumärke ska gå bra för export.
Tre tips från Melimeli
Medan andra väljer breda säljkanaler, med flertalet återförsäljare, har MeliMeli valt att enbart satsa på sina egna kanaler. Amelia Widell ger tre verktyg för att våga gå sin egen väg.