Så håller du kvar din klientkrets efter ett stort genombrott
Daniel Beijners och kollegan Anders ”Bleckan” Bleckhorns tatueringsstudio Salong Betong slog igenom genom i SVT-serien ”Danne och Bleckan – från ingenting till någonting” över en natt. Danne delar med sig av sina bästa tips för att som varumärke behålla intresset från klienterna.
Publicerad 2021-05-27
Använd din plattform till att inspirera på rätt sätt
”Om man är känd och agerar rätt kan man inspirera människor på ett korrekt sätt. Det finns otroligt många människor som har stora Instagram-konton men som aldrig visar upp en verklighet utan bara ett färdigt resultat av något som kräver mycket jobb för att uppnå. När du väl har fått upp en följarskara måste du vara en bra människa och tänka på vad du sänder ut.”
Förstå att du faktiskt jobbar för klienten
”En nöjd klient kommer att berätta för alla sina vänner om sin upplevelse, en missnöjd gör samma sak men då är det livsfarligt. I slutet av dagen är ditt enda mål att klienten ska bli nöjd med allt du gjort, rubb som stubb. En nöjd klient är lojal, villig att betala det pris det kostar och ger dig även den bästa marknadsföringen som finns, nämligen word of mouth.”
Bidra med det du kan
”Att vara äkta och att bidra till det bättre har alltid varit viktigt för oss. Vi har arbetat med Unicef, arrangerat fotbollsturneringar i miljonprogrammen och vi samlar in kläder till hemlösa. Vi har alltid tagit oss an saker som vi tror på för ’the bigger picture’. Nu är vi så stora att vi kan göra sådant – och då ska man göra det.
Ha ”kvalitet” som ledord
”Tänk kvalitet i allt du gör, det ska vara kvalitet på det jobb du utför, på hur du skriver dina mail, på ditt tonfall, på hur du bemöter klienten och vilken information du ger till klienten. En nöjd klient är ditt enda mål och det spelar ingen roll om du är artist, skådis, tatuerare eller något annat för din klient, din följare eller ditt fan är den person som ser till att du har mat på bordet. Det är den viktigaste grundtanken.”