Belecos fem tips
Så bygger du en affärsidé baserad på hållbarhet.
Publicerad 2021-05-17
Belecogrundarna Marie och Sebastian Rudenstam om att matcha idé med marknad och fem tips för ett mer hållbart entreprenörskap.
1. Samla så mycket information du kan
Från idé till att Beleco tog form lades extremt många timmar på research. Dels för att förstå hela sammanhanget och dels för att skapa en bättre bild av var samhället är på väg. Vad säger makrotrenderna? Hur kommer vi vilja leva, bo eller jobba i framtiden?
2. Validera informationen med marknaden
Efter att ha fyllt ett kontor med möbler från Erikshjälpen, skapade vi själva en enkel hemsida för att börja kolla av marknaden. Hur många studenter, exempelvis, var potentiella kunder? Och hur många av dem kunde vi göra till våra kunder på två veckor. Svaret blev åtta. Genom det fick vi bekräftat att det faktiskt fanns ett intresse.
3. Be om hjälp
När du väl har validerat marknaden är det dags att kontakta banken, Almi eller en inkubator. Många saker löser sig allt eftersom med hjälp från andra. Det är inte rimligt att stå med en färdig produkt för att våga göra ett första hopp.
4. Kom ihåg att framtiden är medveten
Man brukar prata om conscious entrepreneurship. Ställ dig själv frågan om din idé landar in där? Är svaret nej bör du i nästa steg fråga dig om den här idén lever om ett år.
5. Fokusera på möjligheterna
Hade vi tittat på alla de hinder som fanns framför oss under de tre år som Beleco har funnits, hade vi inte tagit oss många millimeter på vägen. Istället har fokus alltid legat på möjligheterna.
Fler tips & trix
Tre tips från Flattered
Så skapar du en inspirerande onlinebutik för export. VD Gustav Lidén och delägare & säljchef Emma Lythell tipsar hur ett onlinebaserat varumärke ska gå bra för export.
Tre tips från Melimeli
Medan andra väljer breda säljkanaler, med flertalet återförsäljare, har MeliMeli valt att enbart satsa på sina egna kanaler. Amelia Widell ger tre verktyg för att våga gå sin egen väg.