Tre tips för ett hållbart entreprenörskap
Midnatt ger sina smartaste knep.
Publicerad 2021-05-17
Handla och ta hand om miljön på samma gång eller bygg ett bolag som gör skillnad. Grundarna bakom medvetna sängklädesmärket Midnatt ger sina bästa tips för ett mer miljövänligt företagande.
1. Luta dig mot en certifiering
Som liten aktör med små muskler för att kunna påverka och göra egna kontroller, känns det tryggt att låta de som redan är stora på området göra det jobbet. Vår bomull, och större delen av vår produktionskedja, har varit GOTS:certifierad sedan starten. Global Organic Textile Standard (GOTS) är en internationell märkning för textil som tar hänsyn till både miljö och socialt ansvar i hela kedjan.
2. Ge din produkt ett långt liv
Försök att se in i framtiden och fundera på vart din produkt kan hamna i ett eller två steg längre fram. Återvinning av textilier ligger fortfarande i startgroparna, men produkter vi säljer idag kommer inte behöva återvinnas på många år och vi försöker därför sia om framtiden och skapa produkter som är så lätta som möjligt att återvinna längre fram. Det kan vara enkla saker som att se till att hela produkten verkligen är i 100 procent bomull, även tvättrådslapp och sytråd, vilket ofta inte är fallet. Är även trådarna gjorda i 100 procent bomull kan våra kunder själva färga om sängkläderna, om de behöver fräschas upp eller om de blir omoderna, längre fram.
3. Var ekonomiskt klok och miljösmart på samma gång
Transporter, till exempel, är både dyra och dåliga för miljön. Vad kan du göra för att bespara dig och miljön de där onödiga resvägarna? Vi vill förstås att kunderna handlar men vill helst slippa onödiga returer. Därför är det viktigt att vår produkt håller måttet och att bilderna vi kommunicerar stämmer bra in med verkligheten. I samma anda bjuder vi på frakten i Sverige men tar en avgift för returen, det tror vi får kunden att tänka igenom sitt köp redan i första ledet.
Fler tips & trix
Tre tips från Flattered
Så skapar du en inspirerande onlinebutik för export. VD Gustav Lidén och delägare & säljchef Emma Lythell tipsar hur ett onlinebaserat varumärke ska gå bra för export.
Tre tips från Melimeli
Medan andra väljer breda säljkanaler, med flertalet återförsäljare, har MeliMeli valt att enbart satsa på sina egna kanaler. Amelia Widell ger tre verktyg för att våga gå sin egen väg.