Salong Betong håller hypen uppe
När tatueringsstudion Salong Betong i Högdalen fick en egen TV-serie blev den ett eget begrepp i kulturvärlden. Daniel Beijner berättar om hur de använt sig av uppmärksamheten.
Publicerad 2021-05-17
Hösten 2011 pratade plötsligt alla om Salong Betong. I tidningar, radio, TV och sociala medier gick snacket varmt om den nya SVT-serien ”Danne och Bleckan – från ingenting till någonting”, som följde Daniel Beijner och Anders ”Bleckan” Bleckhorns tillvaro i den tatueringsstudio i Högdalen som de öppnat tillsammans 2009. Serien gjorde storsuccé och tio år efter att salongen grundades konstaterar Danne att han själv, Bleckan och Salong Betong har utvecklats parallellt.
– Jag är inte alls samma människa nu som när vi började, berättar han. Vi kunde ingenting om att driva företag, vi var unga och hungriga och det enda vi tänkte var ”fuck it, vi ska öppna en salong och vi ska bli störst”. Den Danne finns i viss mån kvar, men nu är jag mycket mer entreprenörs-Danne och taktiker-Danne.
”Hypen måste backas upp av kvalitet”
När Salong Betong öppnade blev de snabbt omtalade i musik-, konstnärs- och mediekretsar och efter ett tag blev de tillfrågade av flera produktionsbolag som ville följa deras fascinerande väg från ingenting till någonting med sin succéstudio i förorten. Valet föll på produktionsbolaget Art89 och när serien hade premiär gick Danne och Bleckan direkt från konstnärer och entreprenörer till kändisar, de blev stoppade på gatan och fick frekventa förfrågningar från media.
– Vi förstod att serien skulle hjälpa oss karriärmässigt men vi förstod nog inte hur mycket det faktiskt skulle bli. Vi blev kända över en natt, alla medier drog i oss. Det var en sorts direktavkastning att bli igenkänd, men själva avkastningen med företaget kom successivt och var en mycket längre process.
Åtta år senare har Salong Betong kvar sin lojala kundkrets. Danne tror att det beror på att de inte lämnar något åt slumpen.
– Alla kan få en hype, speciellt i dagens samhälle, men en hype överlever bara om den backas upp av kvalitet. Vårt primära fokus är därför att hela tiden leverera kvalitet, då bibehåller man hypen. Att vara äkta, att vara rätt och att bidra till det bättre, det har varit viktigt för oss.
Du och Bleckan är ju synonymer till salongen, vilken betydelse tror du att det har haft? – I dagens samhälle är det jätteviktigt med personliga profiler eftersom allt sker på sociala medier, men ur ett affärsperspektiv är det både bra och dåligt. Det dåliga är att man blir så pass förknippad med företaget att klienten kan tappa upplevelsen om vi själva inte är på plats när de är där, vi blir själva varumärket. När serien var som störst ville alla klienter gå till Bleckan, men det gick inte. Vissa ville att han skulle göra motiv som inte passade hans stil, bara för att hela grejen var att bli tatuerad av just honom. Min roll funkar lite som ett filter mellan klient och konstnär, när jobben kommer in så placerar jag dig hos rätt konstnär, och om du som klient vill tatuera dig är din viktigaste uppgift att göra research på vilka tatuerare som bäst gör just den tatuering du vill ha. I slutet av dagen kommer konstnären alltid vilja ta det jobb som han eller hon gör bäst.
Vill du följa Salong Betong? Här hittar du dem på Instagram.
Är du intresserad av att veta mer om våra företagslösningar? Läs mer här eller boka ett möte med en av våra företagsrådgivare.
Fler artiklar
Satsa på din relation
Att 50 procent av alla äktenskap slutar i skilsmässa var ett faktum som fick Jenny Holmström och Ted Rosén att vilja hitta nya proaktiva lösningar. I en gemensam frustration över bristen på enkla verktyg, byggde de relationsappen Coupleness.
Tre möter Flattered
Följ med när Tre möter Flattered som är ett skoföretag med skandinaviska rötter och globala ambitioner. VD Gustav Lidén och delägare & säljchef Emma Lythell berättar om resan från idé till att erövra skovärlden.