Abonnemang och tjänster - Företag
Få svar direkt
Hur fungerar WiFi-samtal?
WiFi-samtal är en tjänst som gör det möjligt att ringa/ta emot samtal och sms/mms utan att ha någon mobiltäckning. Trafiken slussas istället genom ett trådlöst nätverk (WiFi).
Tjänsten är ett komplement till vårt befintliga nät och det kan med fördel användas till att förbättra samtalskvalitén. WiFi-samtal ingår i alla våra abonnemang som har stöd för 4G och kostar inget extra.
Spärrintyg, var finns det?
Kontakta Kundservice här för att få ett spärrintyg.
Vad innebär statisk IP-adress?
Statisk IP-adress innebär att ett bredbandsabonnemang tilldelas en publik permanent IP-adress. För att lägga till statisk ip på ert abonnemang kontakta kundservice här.
Hur ansluter jag en smartklocka?
För att ansluta din smartklocka till din telefon via mobilnät behöver du synkronisera den med din telefon. Du behöver även ha din avtalskod eller ha ett mejlkonto till mitt3.
Utlandspriser, var hittar jag dem?
När du anländer till ett nytt land får du ett sms med aktuell prislista, du kan även se priser och villkor här.
Hur ändrar jag abonnemangsform?
Kontakta Kundservice för att ändra abonnemangsform.
Jag har beställt ett nytt abonnemang med nummerflytt, men numret har inte flyttats, varför?
Numret flyttas ca 5-6 arbetsdagar efter att du har satt i ditt nya SIM-kort.
Vanliga anledningar till att ett nummer inte kan flyttas:
- Abonnemanget som numret tillhör har bindningstid kvar
- Numret står på en annan person eller ett annat företag
- En nummerflytt har beställts från ett privatabonnemang hos Tre
Kontakta din gamla operatör för att se om numret kan flyttas. Kontakta sen oss så hjälper vi dig vidare!
Var hittar jag priser och villkor?
Klicka på länken så hittar du alla priser och villkor. Till Priser och villkor
Surfen är slut, hur gör jag?
Du kan enkelt fylla på med extra surf via Mitt3 eller sms. Kostnaden debiteras på nästa faktura.
Via Mitt3 på webben Mitt3:
- Logga in på Mitt3 och klicka på fliken "Abonnemang"
- Välj ditt abonnemang, scrolla ner till "Köp" och klicka på "Extra Surf"
- Välj önskad mängd och bekräfta genom att klicka på "Köp"
Hur beställer jag ett nytt SIM-kort?
Gör så här för att beställa ett nytt SIM-kort direkt via Mitt3:
- Logga in på Mitt3
- Välj "Abonnemang"
- Scrolla ner till "Beställ/Aktivera SIM-kort"
- Klicka på "Beställ nytt SIM-kort"
Om du inte har tillgång till Mitt3 kan du beställa ett nytt SIM-kort via kundservice eller i någon av våra 3Butiker. Att beställa ett nytt SIM-kort till ett befintligt abonnemang är kostnadsfritt. Här hittar du närmaste 3Butik
Låst mobil, var hittar jag PUK-koden?
Du hittar både PIN och PUK-kod på baksidan av plastkortet som ditt SIM-kort satt i när du fick det. Du kan även se din PUK-kod på Mitt3.
Gör så här:
- Logga in på Mitt3
- Klicka på fliken ""Abonnemang"" och välj ditt abonnemang
- Högst upp hittar du din PUK-kod
Tips! Har du glömt PIN-koden kan du slå in fel PIN-kod tre gånger, sedan får du ange PUK-koden och därefter får du välja en ny fyrsiffrig PIN-kod. Tre har inte möjlighet att se din PIN-kod.
Lägga till eller ta bort tillvalstjänster, hur gör jag?
Som firmatecknare eller administratör med fullmakt för abonnemangsändringar kan du lägga till eller ta bort tjänster på företagets abonnemang. Logga in på Mitt3 eller kontakta företagskundservice för att få hjälp.
Hur avslutar jag abonnemang åt en anhörig som gått bort?
Vi får information via SPAR-registret om kunder som avlidit. Baserat på denna information skickar vår kundservice ett brev till dödsboadressen med abonnemangsinformation samt vilka möjligheter som finns om närstående önskar behålla nummer eller abonnemang. Om närstående inte önskar ta över abonnemang avslutas samtliga tjänster ca. 60 dagar efter vår kännedom om dödsfallet.
• Vill du skynda på en överlåtelse eller nummerflytt? Om närstående inte har fått brev, men önskar påbörja ett ärende för överlåtelse eller nummerflytt direkt så går det bra. Ansök via vår blankett.
• Avsluta snarast? Kontakta oss så hjälper vi dig.
Avliden abonnemangsanvändare (ej den som står på abonnemanget, till exempel användare 3Samla). Tre får ingen information gällande avlidna abonnemangsanvändare som nyttjar en kunds abonnemang. Närstående uppmanas att kontakta Tres kundservice för frågor och hjälp med eventuellt avslut, överlåtelse eller nummerflytt.
Behöver jag stänga av surfen utomlands?
Reser du inom EU/EES? Då behöver du inte göra något, här surfar du precis som hemma.
Reser du utanför EU/EES? Stäng av dataroaming under inställningar i din mobil o du vill undvika extra kostnader. WiFi kommer fungera precis som vanligt. Se utlandsprislistan för att se vad det kostar att använda mobilen i landet som du ska till.
Om du har 3Världen aktiverat på ditt abonnemang surfar du som hemma i 80 länder. Så om du befinner dig i ett 3Världen land behöver du inte stänga av roaming.
Mer om att ringa till och i utlandet.
Om du loggar in på Mitt3 kan du enkelt hålla koll på ditt användande och redigera nivån på ditt kostnadstak för surf.
Varför fungerar inte min mobilsurf utomlands?
Börja med att kontrollera:
- Att det finns surf kvar på abonnemanget via Mitt3
- Mobildata är påslaget i mobilens inställningar
- Dataroaming är påslaget i mobilens inställningar
Om inställningarna ovan stämmer, men du fortfarande inte kan surfa, behöver du:
- Nollställa nätverksinställningarna i mobilen
- Söka nät manuellt i mobilen
Behöver du hjälp med hur du gör, följ våra mobilguider för:
Om du fortfarande inte kan surfa med din mobil utomlands är du välkommen att kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Jag ska resa utomlands, vad är bra att tänka på?
Beroende på vart du reser behöver du tänka på några saker, vi har listat det viktigaste här nedan:
Reser du inom EU/EES?
Aktivera roaming för att kunna använda din mobil precis som hemma. Så här gör du som har IOS eller Android.
3Hemtelefon är ett nationellt abonnemang och fungerar inte utomlands.
Reser du utanför EU/EES?
-
Om du har 3Världen aktiverat på ditt abonnemang surfar du som hemma i 80 länder
-
Våra abonnemang har ett inbyggt kostnadstak, vilket gör att kostnaden för surf aldrig kan överstiga det belopp som ditt abonnemang är inställt på. Du kan se, ändra och tar bort kostnadstaket på Mitt3
-
Stäng av 3Svar för att undvika kostnader för eventuella röstmeddelanden
I utlandsprislistan ser du vad det kostar att använda mobilen i landet som du ska till. Sök efter priser i utlandet
Hur avslutar jag mitt abonnemang?
Om du vill avsluta ditt Företagsabonnemang rekommenderar vi att du kontaktar vår kundservice på 0771 735 311. I samtal med vår abonnemangsavdelning kommer du få information om när abonnemanget kan avslutas och när du har möjlighet att flytta ut ditt nummer.
Vad har jag för bindningstid / uppsägningstid?
Du kan enkelt se din bindningstid på Mitt3
- Logga in på Mitt3
- Välj ditt abonnemang och gå vidare till ”Abonnemangsdetaljer”
- I rutan ”Uppgifter” hittar du bindningstid och uppsägningstid
Du kan även se din bindningstid i Mitt3-appen
Uppsägningstid Uppsägningstiden är oftast en månad, du hittar vad som gäller på just ditt abonnemang på Mitt3 och på ditt avtal.
Obundet abonnemang Om bindningstiden är slut har du endast 1 månads uppsägningstid.
Överlåta ett abonnemang, hur gör jag?
Du kan enkelt och kostnadsfritt överlåta på Mitt3, både du och den nya ägaren signerar med BankID. Läs mer om överlåtelser
Hur ser avtalet ut för mitt abonnemang?
Du kan enkelt hitta dina avtal via Mitt3 på webben.
Gör så här:
- Logga in på Mitt3
- Välj fliken "Abonnemang" och klicka på "Avtal"
- Klicka på "Se dina avtal" under rubriken "Sammanställning av dina avtal"
Byta abonnemang, hur gör jag?
Under bindningstid Om du har bindningstid kvar på ditt abonnemang kan du byta till en abonnemangsform med samma eller högre månadskostnad. När du har bytt upp ditt abonnemang går det inte att byta tillbaka till den ursprungliga abonnemangsformen.
Ingen bindningstid Om du inte har någon bindningstid kvar på ditt abonnemang, eller har ett obundet abonnemang, kan du byta till vilken abonnemangsform du vill av de som vi i dagsläget erbjuder.
Att byta upp i surfmängd går på en gång. Att byta ner i surfmängd tar 30 dagar.
Kontakta vår kundservice, eller gör bytet själv på Mitt3 om du vill göra en ändring.
Jag vill flytta mitt nummer till Tre, hur gör jag?
Du som inte är kund väljer om du vill flytta ditt nuvarande nummer i samband med att du gör din beställning. Om du tecknat ett nytt abonnemang men glömt att bocka i "nummerflytt" kan du beställa det i efterhand.
Du behöver då bara vänta på att SIM-kortet från Tre skickas hem - sen kan du göra en nummerflytt via Mitt3.
Gör så här:
- Logga in på Mitt3 och välj fliken Abonnemang
- Välj sedan Abonnemangsdetaljer och tryck på Flytta nummer till tre.
- Fyll i det nummer som du önskar flytta och tryck på Flytta nummer.
En nummerflytt tar ca 5-6 arbetsdagar.
Att tänka på innan nummerflytt:
- Bindningstiden hos din tidigare operatör behöver vara avslutad
- Abonnemanget hos din tidigare operatör behöver vara registrerat på ditt personnummer eller organisationsnummer
- Kontantkort hos din tidigare operatör behöver vara registrerat på ditt namn
Jag vill flytta mitt nummer till en annan operatör, hur gör jag?
Gör så här:
- Logga in på Mitt3 och se om du har bindningstid kvar hos oss
- Har du bindningstid kvar behöver du ringa vår kundservice och avsluta abonnemanget så att ditt nummer kan flyttas och abonnemanget slutfaktureras
- Be därefter din nya operatör att flytta numret till dem
- Har du ingen bindningstid kvar kan du be din nya operatör att flytta numret och din kvarvarande uppsägningstid slutfaktureras
Min mobiltelefon är låst till Tre, hur låser jag upp den?
Många av våra produkter är inte låsta och kan användas med SIM-kort från andra operatörer.
- iPhones köpta efter 2014 är upplåsta
- iPhones köpta mellan 2014-2018 har automatiskt låsts upp
- iPhones köpta efter 2018 är inte låsta
Inga produkter köpta efter september 2018 är operatörslåsta
Spärrat abonnemang, hur tar jag bort spärren?
För att öppna ditt abonnemang igen behöver du kontakta kundservice på 0735 300 400 eller 300 från en 3mobil, eller besök din närmsta 3Butik
Har du 3Försäkring eller 3Försäkring Express?
Om du har en försäkring behöver du göra en skadeanmälan samt en förlustanmälan via Polisen.
- Gör en skadeanmälan via 3Försäkring eller 3Försäkring Express
- Följ instruktionerna
- Gör en polisanmälan om din mobil blivit stulen eller tappats bort
Hur skapar jag ett konto och loggar in på mina sidor (Mitt3)?
Gör så här:
- Skapa ett Mitt3-konto genom att logga in direkt med mobilt BankID. Tjänsten är kostnadsfri.
- Har du inte mobilt BankID kan du skapa ett Mitt3-konto genom att registrera dig som betalningsansvarig eller användare.
Till registreringen för att skapa Mitt3-konto för företag
I vår 3Community finns tips på vad du kan göra på Mitt3. Till guiden för att komma igång med Mitt3
Spärra abonnemang, hur gör jag?
Ring 0735 300 400 för att spärra ditt abonnemang direkt. Öppet dygnet runt.
Vidarekoppla samtal, hur gör jag?
Du kan enkelt vidarekoppla samtal direkt från din mobil. I vårt 3Community hittar du en guide för hur du vidarekopplar samtal
Utsatt för bedrägeri, vad gör jag?
Om du misstänker att du har blivit utsatt för bedrägeri behöver du först kontakta polisen och göra en anmälan. Kontakta sedan oss. Välj att du är företagskund för att vi ska få rätt kontaktuppgifter.
Lyssna av och ställa in röstbrevlådan, hur gör jag?
På 3Community hittar du information om olika inställningar, menyval och hur du ska göra för att komma igång med din röstbrevlåda.